Внутрішньо переміщені особи: основне, що треба знати
- Поняття ВНУТРІШНЬО ПЕРЕМІЩЕНОЇ ОСОБИ
Перш за все, необхідно знати саме поняття внутрішньо переміщена особа. Так хто це? Внутрішньо переміщена особа (ВПО) – це громадянин України, іноземець або особа без громадянства, яка перебуває на території України на законних підставах та має право на постійне проживання в Україні, яку змусили залишити або покинути своє місце проживання у результаті або з метою уникнення негативних наслідків збройного конфлікту, тимчасової окупації, повсюдних проявів насильства, порушень прав людини та надзвичайних ситуацій природного чи техногенного характеру (частина перша статті 1 Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» (далі - Закон).
Тобто, внутрішньо переміщені особи (ВПО) – це люди, які залишили свої домівки, рятуючись від небезпеки, але не перетнули міжнародний кордон, а залишились на території рідної країни. ВПО перебувають під законним захистом свого уряду. Вони зберігають усі права та захист згідно з міжнародним законодавством з прав людини.
- Правова допомога для ВПО
Відповідно до Закону України «Про безоплатну правову допомогу» ВПО мають право на безоплатну вторинну правову допомогу, що полягає в захисті, здійсненні представництва інтересів осіб в судах, інших державних органах, органах місцевого самоврядування, перед іншими особами, складенні документів процесуального характеру. Громадяни України, які звернулися із заявою про взяття їх на облік як ВПО, мають право на представництво інтересів з питань, пов’язаних з отриманням довідки про взяття на облік ВПО (далі – довідка ВПО).
- Для чого взагалі статус ВПО та сама довідка переселенця.
Отримавши статус ВПО та відповідну довідку про це Ви можете:
- отримувати щомісячну адресну допомогу;
- переоформити соціальні виплати, пенсію;
- влаштувати дитину в садок/школу;
- отримати доступ до медичного обслуговування тощо.
Підставою для постановки на облік ВПО є проживання на тимчасово окупованій території або в районі проведення антитерористичної операції.
- Куди звертатися для постановки на облік як ВПО та кому.
Де отримати
- Структурні підрозділи з питань соціального захисту населення районних, районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх створення) рад
- Виконавчі органи сільських, селищних, міських рад
- Центр надання адміністративних послуг
- Через мобільний додаток Порталу Дія
Для отримання довідки переселенця особам від 14 років і старше необхідно особисто звернутися із заявою до структурного підрозділу з питань соціального захисту населення за місцем фактичного проживання або до уповноваженої особи, що визначена виконавчими органами сільських та селищних рад. Недієздатні особи та особи, дієздатність яких обмежена, звертаються через законного представника.
Від імені малолітньої дитини звертаються батьки. Якщо дитина прибула без батьків, то заяву може подати родич (бабуся, дідусь, прабабуся, прадід, повнолітні брат чи сестра, тітка, дядько) або вітчим, мачуха, у яких проживає дитина.
Якщо дитина прибула без родичів, то заяву подає представник органу опіки та піклування за місцем знаходження дитини. Від імені дитини, влаштованої до дитячого закладу, установи охорони здоров'я або закладу соціального захисту дітей на повне державне забезпечення заяву подає керівник закладу.
Студенти, які отримували певний освітньо-кваліфікаційний рівень і мали реєстрацію місця проживання в гуртожитках, після зняття з реєстрації мають право отримати довідку переселенця, якщо не бажають повернутися до попереднього місця проживання.
- Документи, які подаються для отримання довідки переселенця
- Заява про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи
- Документ, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України, або документ, що посвідчує особу та підтверджує її спеціальний статус, або свідоцтво про народження дитини
- Документ, що посвідчує особу законного представника або документ, що підтверджує повноваження особи як законного представника недієздатної особи або особи, дієздатність якої обмежена (у разі подання заяви законним представником)
- Документи, що підтверджують факт проживання на території адміністративно-територіальної одиниці, з якої здійснюється внутрішнє переміщення, на день виникнення обставин, що спричинили внутрішнє переміщення (подається лише у разі, якщо у поданих документах відсутня відмітка про реєстрацію проживання на території, з якої здійснюється внутрішнє переміщення)
- Документи, що підтверджують родинні стосунки між дитиною і заявником (подається родичем при взятті на облік малолітньої дитини)
- Документ, що підтверджує повноваження представника органу опіки та піклування або керівника дитячого закладу, закладу охорони здоров’я або закладу соціального захисту дітей, у якому дитина перебуває на повному державному забезпеченні (за необхідності)
Підстави для відмови у наданні послуги
- У державних органів наявні відомості про подання завідомо неправдивих відомостей для отримання довідки
- Заявник втратив документи, що посвідчують його особу, до їх відновлення
- Відсутні обставини, що спричинили внутрішнє переміщення
- Докази, надані заявником для підтвердження факту проживання на території адміністративно-територіальної одиниці, з якої здійснюється внутрішнє переміщення у зв’язку з обставинами, визначеними у статті 1 Закону України "Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб", не підтверджують такого факту
- У заявника немає відмітки про реєстрацію місця проживання на території адміністративно-територіальної одиниці, з якої здійснюється внутрішнє переміщення, та відсутні докази, що підтверджують факт проживання на території адміністративно-територіальної одиниці, з якої здійснюється внутрішнє переміщення
- Оскарження відмови:
Скаргу може подавати: оскаржувач, представник оскаржувача. Подається до окружного адміністративного суду.
Тобто, у разі отримання відмови, ВПО має право звернутись до системи БПД зі зверненням про надання вторинної правової допомоги ( надається на місці) та рішенням про відмову у видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи.
Протягом 10 днів Вам нададуть представника, який здійснюватиме представництво Ваших інтересів у суді та інших органах влади.
ДОВІДКОВО!!!
Щоб отримати юридичну консультацію або роз’яснення з правових питань:
-зателефонуйте на безкоштовний номер системи БПД 0 800-213-103
-зателефонуйте на міський номер 04635 – 2-13-81
-поставте запитання у месенджер Фейсбук-сторінки:
https://www.facebook.com/Centre.4.Legal.Aid/
https://www.facebook.com/Legal.Aid.Nizhyn/
- напишіть на електронну пошту
nizhyn.chernihiv@legalaid.cn.ua або bakhmatske@legalaid.cn.ua
- прочитайте правову консультацію на телеграм-каналі «Безоплатна правова допомога» - https://t.me/ualegalaid
-обговоріть її у нашому чаті - https://t.me/ualegalaidchat
- поставте запитання на Інстаграм-сторінці системи БПД
https://www.instagram.com/ualegalaid/?hl=uk
- скористайтеся правничою вікіпедією WikiLegalAid
Завсектору «Бахмацьке БПД» Яна Погоріла